De ruimte beweegt de dansers, hun beweging genereert geluid, het geluid herontwerpt de ruimte… Het resultaat is een delicaat samenspel van oorzaak en gevolg, maar wie is het instrument en wie is de bestuurder?
The Bone Algorithm, een project van Amos Ben-Tal/OFFprojects, Gosse de Kort en Salvador Breed, is een interdisciplinaire voorstelling met een kinetische installatie die muziek produceert door de beweging van de dansers.
Kan de innerlijke werking van Kunstmatige Intelligentie worden teruggedraaid in Natuurlijke Intelligentie? Amos Ben-Tal, Gosse de Kort en Salvador Breed bundelen wederom hun krachten en verkennen het thema de ‘devolutie’ van technologie. De voorstelling laat ons nadenken over een mogelijke toekomst, waarin een kantelpunt wordt bereikt en de technologie wordt geïmiteerd door het bestaan.
Wat voor wezens zouden we worden? The Bone Algorithm is niet alleen intrigerend voor de ervaren dansliefhebber, maar ook voor fans van beeldende kunst en nieuwe muziek. Met een verweving van krachtige dans, geluid en beeld creëren de drie kunstenaars een totaalervaring voor het publiek.*
* Na afloop van de voorstelling is er in de zaal een informele aftertalk met de makers en performers. Tijdens het nagesprek wordt verteld over het maakproces en is er ruimte voor het stellen van vragen. Ook kan het publiek zelf de installatie verkennen!
Bekijk hier de trailer, gefilmd door Harmen Straatman:
OFFprojects is een collectief van voormalige dansers van het NDT en Batsheva Ensemble dat zich verzamelt rondom het werk van choreograaf en musicus Amos Ben-Tal. OFFprojects werkte de afgelopen jaren succesvol samen met interdisciplinair kunstenaar Gosse de Kort (Interval, 2021) en geluidskunstenaar Salvador Breed (PART, 2022). In beide stukken vonden de makers een symbiose van hun kunstvormen en maakten ze innoverende voorstellingen. Interval werd genomineerd voor de prestigieuze Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie en PART werd door de pers benoemd tot een van de beste voorstellingen in 2022.
“Mateloos fascinerend wat Ben-Tal doet met perceptie van ruimte, tijd en menselijk handelen.” – Trouw
“Tegenover de door techniek aangedreven objecten en de beperkingen en risico’s die hieruit voortkomen, manoeuvreren de dansers zich vol overtuiging, maar verliezen ze nergens hun gevoel voor menselijkheid.” – Jury VSCD Zwanen
“Choreograaf Amos Ben-Tal, geluidskunstenaar Salvador Breed en het Ragazze Quartet demonteren de compositie van Beethoven om het voor de ogen en oren van het publiek weer glorieus in elkaar te zetten.” – Parool
“Luister goed, want de lichamen ontlokken de geheimen aan de kale rechte lijnen. Je hoort veel meer dan wat je hoort.” – Theaterkrant
“Het is een voortdurende, spannende interactie: de danser ‘bespeelt’ de installatie en beïnvloedt vorm en volume van de ruimte.” – NRC
“De dans is soms virtuoos en intens en soms verstild en eenvoudig. Het mooie spanningsveld dat werd gecreëerd raakte me.” – Kat, bezoeker
Bekijk hier de inleidingvideo:
Credits:
The Bone Algorithm – credits
Concept: Amos Ben-Tal, Gosse de Kort, Salvador Breed
Choreografie: Amos Ben-Tal
Ruimtelijk dramaturgie: Gosse de Kort
Geluid en compositie: Salvador Breed
Dans: Alex Blondeau, Luca Cacitti, Xanthe van Opstal
Licht ontwerp: Xavier van Wersch
Artistiek advies: Yvan Dubreuil
Installatie:
Ontwerp en ontwikkeling: Gosse de Kort
Akoestiek onderzoek en uitvoering: Xavier van Wersch
Elektronica: Bas Bossinade
Metalen constructie: Rijk Broertjes
Techniek assistent: Arisz van Wersch
OFFprojects team:
Artistiek: Amos Ben-Tal, Aurélie Cayla, Yvan Dubreuil, Milena Twiehaus
Productie manager and financiën: Delta Lowe
Technisch coördinator: Xavier van Wersch
Marketing: Mar Fu Qi
Beeld: Milena Twiehaus/OFFprojects
Video trailer: Harmen Straatman
Productie: OFFprojects
Co-producent: Nederlands Dans Theater (NDT), Parkstad Limburg Theaters
Partners: Korzo, The Grey Space In The Middle
Financiële steun: Gemeente Den Haag, FONDS21, Gravin van Bylandt Stichting, Zabawas
Ticketprijs: € 18,50 incl. fee/transactiekosten.
foto: Esmée de Vette